Skip to content

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) کیست؟

ویتالیک بوترین در ۳۱ ژانویه ۱۹۹۴ در یکی از شهر‌‌های مسکو به نام کولومنا به دنیا آمد. وقتی که ویتالیک ۶ سال داشت، خانواده او تصمیم گرفتند که به کانادا مهاجرت کنند.‌‌ 

 ویتالیک بوترین ۱۷ ساله بود که برای اولین بار با ارز‌‌های دیجیتال آشنا شد. او نام بیت‌کوین را از زبان پدرش شنید. پدر ویتالیک معتقد بود که پروژه بیت‌کوین به زودی شکست خواهد خورد، چرا که هیچ پشتوانه‌‌ای برای ارزش بیت‌کوین وجود ندارد. البته بعد‌‌ها نظر او در این ‌‌باره تغییر کرد و دید مثبتی نسبت به بیت‌کوین پیدا کرد.

هرچیزی که جلوی قدرت حکومت ها را می‌گرفت برای ویتالیک جذاب بود، بنابراین بیت‌کوین که از شبکه‌‌ای غیرمتمرکز بهره می‌‌برد، برای او تبدیل به یک پدیده جالب شد. این تازه آغاز علاقه‌‌مندی او به بیت‌کوین بود. پس از آن، اکثر زمان ویتالیک به تحقیق در مورد بیت‌کوین و البته شرکت در انجمن‌‌های مرتبط، سپری می‌‌شد.

آغاز راه اتریوم

ویتالیک سال ۲۰۱۳ ایده‌‌های مهم خود برای خلق یک رمزارز را از طریق وایت پیپر با دیگران به اشتراک گذاشت. نتیجه این اشتراک‌گذاری، تشکیل یک مباحثه ۳۰ نفره درباره مزایا و معایب ایده‌های ویتالیک بود.

در ابتدا همه صحبت‌‌ها در مورد یک ارز دیجیتال بود. اما زمان همه چیز را تغییر می‌‌دهد. تیم ویتالیک هر هفته روی راه‌‌هایی که می‌‌توانست به ارتقای پروژه آنها کمک کند، کار می‌‌کرد. این ایده‌‌ها کم‌کم عملیاتی شدند و در ژانویه سال ۲۰۱۴ اتریوم رسماً متولد شد. 

چندی بعد در کنفرانس بیت‌کوین که در شهر میامی برگزار شد، اتریوم توسط ویتالیک رسماً معرفی شد. تصمیم بعدی این تیم، فروش جمعی برای رمزارز اتر بود. نتیجه این فروش، جمع‌آوری ۳۱ هزار واحد بیت‌کوین معادل ۱۸ میلیون دلار در آن زمان بود.

البته پس از گذشت مدتی قیمت بیت‌کوین افت پیدا کرد و این به معنی خطری بزرگ برای پروژه محسوب می‌‌شد. اما با تمام این تفاسیر، این سرمایه انقدری بود که بتوان بنیاد اتریوم را در سوئیس راه‌‌اندازی کرد.

پس از راه‌‌اندازی رسمی شبکه اتریوم، تیم پشتیبانی اقدام به آزمایش پلتفرم خود کرد. حتی برای افرادی که باگ‌‌های اولیه را تشخیص می‌‌دادند، پاداشی ۲۵ هزار اتریومی تخصیص دادند.

ویتالیک بوترین ۲۶ ساله تمامی این موانع را پشت سر گذاشت تا اتریوم به دومین رمزارز بازار ارزهای دیجیتال تبدیل بشود و امروز به‌عنوان خالق این رمزارز، ثروتی حدود یک میلیارد دلار کسب کرده است.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *