Skip to content

پروتکل Aave یکی از پیشگامان صنعت غیر متمرکز مالی دیفای

چگونگی تاثیر دیفای:
استانی کولچوف فاندر مدیر عامل Aave تحصیلات خود را در رشته حقوق تکمیل کرده ، اما به دلیل علاقمندی به حوزه های مالی و سرمایه گذاری وارد این حوزه شده است و از طریق جامعه اتریوم (Ethereum)  وارد فضای رمزارز و بلاکچین شده است.کنجکاوی اش به حوزه های مالی باعث گردیده که در نقاط ضعف سیستم های مالی سنتی تمرکز کند و برای اصلاح آنها در پی یافتن راه حل های اساسی برای آنها باشد .

به عقیده وی سیستم های مالی سنتی اختیارات محدودی برای انجام تغییرات به افراد می‌دهند و بر همین ترتیب وی به دنبال راه دیگری برای افزایش این اختیارات بود . به گفته وی اگر نیاز به عدم اطمینان به سیستم های مالی (منظور تکنولوژی های جدید)، باعث تسریع در روند پیشرف آنها میشود -چیزی که اکنون قرارداد های هوشمند به شما ارائه می‌دهند. بعد از پروراندن ایده اولیه در ذهنش، استانی و تعدادی متخصص کار خود را با ایجاد یک استخر وام دهی غیرمتمرکز (Decentralized Lending Pool) به نام ETHLend کلید زدند.
ادعای وی درباره حجم ارزش حوزه دیفای (defi) و نقدینگی موجود در آن 700 میلیون دلار شده است. (جالب اینجاست این اظهار نظر استانی در فوریه 2020 بوده است. در زمان نگارش این مقاله حجم نقدینگی قفل شده در حوزه دیفای به بیش از 8 میلیارد دلار رسیده است!
پیشینه پروتکل آوه (Aave):
شروع این پروژه در سال 2017 با برگزاری ICO کلیدخورد . اما متاسفانه هنوز فضای مناسبی برای دیفای وجود نداشت . تیم آوه که شامل ۲۰ نفر بوده که افراد با استعداد شروع به گسترش وزمینه سازی برای دیفای و نیمی از آنها و بقیه نیز به تحقیق و پشتیبانی مشغول شدند . دفتر اصلی این پروژه در لندن مستقر است اما یک دفتر دیگر هم در سوئیس دایر کرده است.
ایده های بسیار جالبی را شکل و توسعه داده اند. یکی از امکاناتی که با سیستم وام دهی آوه گسترش یافته به نام فلش لون (Flash Loan) نامیده می شود . از طریق flash loan ، توسعه دهندگان قادر هستند از فرصت آربیتراژ مارکت استفاده کرده و مقدار زیادی وام  از سیستم برای چند لحظه کوتاه بدون وثیقه قرض کرده و آربیتراژ را انجام و وام را پس دهند. در این بین سود زیادی کسب کنند اما این امکان منوط به این است که تمام این فرایند فلش لون در یک تراکنش (بلاک تایم اتریوم انجام شود و در غیر این صورت وامی به شما تعلق نمی گیرد).
مراحل توسعه پروتکل آوه:
اولین نسخه ETHLend در مارس 2019 بهره برداری شد .  به دنبال آن تیم توسعه دهنده با پیدا کردن الگوریتم نحوه کارکرد مدل pool برای مدیریت لیکوئیدیتی کار بر شروع به گسترشش در ابعاد بالا تر کرد . افراد از نگهداری پولشان در بانک ها نه تنها سودی نمی‌برند که باید مقداری نیز برای نگهداری به بانک پرداخت کنند (البته این موضوع شامل ایران نمی‌شود). شما با در تحرک قرار دادن سرمایه میتوان میزان آن راافزایش داد. بر این اساس توسعه دهندگان تصمیم گرفتند که مردم را به سمت دیفای مشتاق کنند .
تیم توسعه دهنده پروتکل Aave به در تلاش هستند تا بتوانند امکانات خارق العاده از جمله توکن aToken و flashloan را به این پروتکل اضافه کنند. این امکانات بسیار تازه بوده و پیش از این در دیفای وجود نداشته اند.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *