Skip to content

معرفی حوزه دیفای (DeFi)

DeFi مخفف کلمه Decentralized finance و به معنی امور مالی غیرمتمرکز است. این مفوم در حوزه بلاک‌چین و رمزارزها به تمام امور مالی اشاره دارد که با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین، به‌صورت غیرمتمرکز انجام می‌شوند. پروژه‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، با حذف واسطه‌هایی  مانند بانک، دولت و نهادهای غیرمتمرکز، این امکان را برای هر کسی. فراهم می‌کنند که امور مالی خود را بصورت غیرمتمرکز و بدون هیچ واسطه‌ای انجام دهد.

یکی از مهم‌ترین کارایی‌های تکنولوژی بلاک‌چین، حوزه مالی می‌باشد. مدت‌ها است که افراد برای انجام کارهای مالی خود مجبورند تمام پول و اطلاعات شخصی خود را به نهاد متمرکز واسطی بسپارند تا برای آن‌ها این خدمات مالی را انجام دهد. اما امروزه به لطف بلاک‌چین و دفتر کل توزیع‌شده، می‌شود برای انجام خدمات مختلف مالی از پروژه‌هایی در حوزه دیفای استفاده کرد. به این صورت پول شما در اختیار خودتان قرار دارد و یا نیازی نیست برای انجام این امور اطلاعات شخصی خود را در اختیار کسی بگذارید.

کاربرد حوزه دیفای 

اما چه کارهایی را به طور مشخص می‌شود وسط پروژه‌های دیفای انجام داد؟

صرافی‌های غیرمتمرکز

به عنوان مثال صرافی‌های غیرمتمرکز یک مثال خوب از کارایی‌های این حوزه مخصوصاً برای ما ایرانی‌ها است. مدت‌هاست که ایرانی‌ها به دلیل تحریم‌های موجود بر علیه ایران از استفاده بهترین صرافی‌های روز دنیا محروم اند، چرا که این صرافی‌ها متمرکز هستند و شما برای اینکه اجازه معامله در آنها را داشته باشید، باید تمام اطلاعات شخصی خود را وارد کنید و این صرافی‌ها اگر بخواهند می‌توانند به شخص یا اشخاصی اجازه معامله ندهند. اما در صرافی‌های غیرمتمرکز شما فقط با متصل کردن کیف پول خود به صرافی، بدون وارد کردن حتی یک ایمیل ساده می‌تونید معامله انجام دهید.

پلتفرم‌های وام‌دهی

مثال دیگری برای حوزه دیفای پلتفرم‌های وام‌دهی است که در این پلتفرم‌‌ها خود کاربران هم تامین‌کنندگان نقدینگی و هم دریافت‌کننده هستند. یعنی اشخاصی که می‌توانند با گرو گذاشتن ارزشان در این پلتفرم‌ها سود دریافت کنند و این پول برای اشخاصی که می‌خواهند وام دریافت کنند به‌عنوان نقدینگی پرداخت می‌شود. این افراد وام گیرنده در ازای پولی که دریافت کردند سودی را پرداخت می‌کنند که به افراد تامین کننده داده می‌شود.

این دو مثالی که زده شد صرفاً دو نمونه از کارایی‌های حوزه دیفای می‌باشد. انواع خدمات مالی دیگر نیز می‌توانند زیر مجموعه حوزه دیفای باشند. به‌طوری که در آینده تمامی امور مالی به‌صورت مستقیم و بدون دخالت هیچ نهاد واسطی انجام خواهد شد.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *